تازه مطالب
کور / اسلام پوهنه / دعصر د ناخوالولپاره له نبوي سیرت څخه رهنمایي
محمد صلی الله علیه وسلم

دعصر د ناخوالولپاره له نبوي سیرت څخه رهنمایي

لیکوال: طالب العلم عبدالصمد «شاکر»

الحمد لله والصلوة علی رسول الله امابعد.
نني دور ته د پرمختګ او ترقی دور وایي، د ژوند په هره برخه کې هره ورځ نوي نوي اختراعات کیږي، د نویو نویو څېزونو دکشف کېدلو په وړاندې عقل او فکر یواځي د حیرانتیا لوری نیولی دی، نن ورځ د دنیا لري والی له منځه تللی دی، د ابلاغ ذرایع، دنقل اوحمل وسائل په پوره توګه پرمخ تللي دي دکالونو اومیاشتو کار په ورځ، ساعت او دقیقه کې ترسره کیدلی شي، د پخوا پر خلاف اوس دمال او دولت هم کمی نشته، په حقیقت کې دځمکې مخ ټول سره زرګرځیدلی، سمندرونو خپلو ساحلونو ته ملغلرې، لال او جوهر شېندلي خو! په انساني ساحلونو باندې بې له غمه بل څه نه ښکاري.
د دې ټولو وسایلو او اسبابو سره سره نن ورځ خلکو ته سکون، ارام او اطمینان نه دی حاصل، یوه داسې دائمي بې اطمیناني را منځته شوي ده، چې په پر ټولو باندې مسلطه ده، په هر لوري دظلم او ستم بازارګرم دی، چئ هره راتلونکي ورځ فسادونه، وژنې او بربادې لا نورې پسې زیاتېږي، هره ورځ نوې نوې فتنې را وریږي، دفتنو داسې سیلابونه را روان دي چې مخنېوی یې نه کېږي. هر لورې ته چې ګورې اختلاف دی، نړیوال اختلافونه، قومي اختلاف،ګوندي اختلاف،کورنی اختلاف، دکورنۍ او افرادو ترمنځ اختلاف، نه پوهېږو چې کوم کوم اختلافونه موږ ولیکو، هر سړی دبل څخه مخالف او مخ اړونکی دی.
ځان مني عامه شوي ده، اخلاق او سپېڅلتیا نشته، عزت او ريښتون والي نه پیدا کېږي، امن او ارام، سکون او عافیت له منځه تللي دي، کومه یوه داسې بده کړنه نشته چې دهغې تصور کېدای شي او په ټولنه کې موجوده نه وي. زنا او شراب خوري عام شوي دي، سود او د سودکاروبار په هرکور کې شروع دی، قیماربازی نوي نوي شکلونه اختیار کړي دي او روان دی، دختر کشي بلکې نسل کشي یو رواج جوړ شوي دی.
نو دغه دورته کوم دور وایل کیږي؟ دفتنو دور! دګناهونو دور! د بې حیایۍ او بې شرمۍ دور! دځان منۍ اوخپل سرۍ دور! شیطاني دور! یاجوجي یا ماجوجي دور! نه پوهېږم چې دغه دور ته کوم نوم ورکړم؟
ننی دور دجاهلیت دورطرفته په ډیر تیزی سره روان دی، بلکې په ځېنو وجهو سره له هغه څخه هم مخکې تللی دی. د دې ناخوالو دمخنیوي لپاره او په هغوی باندې د برلاسی لپاره په ټوله نړۍ کې کوښښونه روان دي، ولې کوم یوکوښښ هم دبشپړې کمیابۍ لپاره په نظر نه راځي. خلک دستونزو دحل لپاره نوي نوي پروګرامونه وړاندې کړي او ناکام شي، دجوړونې پرځای د ړنګونې باعث شي، دغه کومه دتعجب خبره نده، بلکې همداسې باید وشي، ځکه چې دغه ټول خرافات، بې اطمیناني او خپګان باندې دبرلاسی لپاره موږ یواځي انساني تدبیرونه په کار اچولي خو! ایا انساني تدبیرونه او هڅي هم کله په پوره توګه بریالی کېدای شي؟
نن ورځ هغه تدبېرونه او کمیاوي نسخې ضروري دي چې رسول الله صلی الله علیه وسلم د ټول بشریت د ساتنې اوبریا لپاره ښودلي دي. دغه نسخې دکایناتو دخالق لخوا نه هغې چاته ورکړی شوي دي، چاچې په تکو تورو تیارو کې لار ورکي انسان ته پراخه لمرڅرکه لار ور وشودله او له تاریکیو دجهالت څخه یې روڼا دهدایت ته را وویست. چاچې بد ترین مخلوقات بهترین مخلوقات وګرځول.
نن ورځ په دې روانو مذهبي اختلافاتو کې یو اځې او یواځي نړیواله رهنما (نبوي سیرت) باندې د راټولیدنې او په هغې باندې د را یوځای کېدو تر ټولو ډېر زیات ضرورت محسو سیږي. نن ورځ داسې اقدار نشته چې په هغې باندې د ټول خلک راټول شي، ټول خلک د ده اطاعت وکړي، دکوم متفق مشر نه شتون دنن تر ټولو ستر کمبود دی، یو قوم دبل قوم لیدل نه غواړي، رنګه رنګ تړونونه دیو اوبل ترمنځ وي خو مات شي، که چېرې په دي خبره باندي غور او فکر وشي چې د روانو ستونزو دحل لپاره دې په یوه مشر باندې سره راټول شو،هر څوک به دهغه اتباع کاوو نو دا خبره په فطري توګه نا ممکنه ده، ځکه چې نن ورځ هر قوم دبل قوم مخالف دی، نو کوم یو چې هم وټاکل شي خامخا به په یو قوم پوري تړلی وي، دغه یوه باندې که په اتفاق سره دخپل قوم خلک راټول شي نو دنورو قومونو خلک ورباندې راټولول اسانه ندي، بیا دغه انسان د نفساني اعراضو او ذاتي خواهشاتو څخه پاک کېدلی نشي، که چېرې دیو کس په ټاکلو باندي او په هغه باندې دراټوليدلو ټوله نړۍ هم کوښښ وکړي نو دا ممکنه نده که بیا هم وشي نو دا به دماضي (فرعون) او دنن عصر (بش،ابامااو ټرمپ) ثابت شي، هغه به ټولې ګټې دخپل ځان،کورنۍ، ډلې او قوم لپاره وګرځوي او نور خلک به له هغوی څخه محروم او نا امیده وي. دارنګه حکومت به د انصاف پرځای دظلم او دمساوات پرځای دبې عدالتی حکومت شي. دا ډول دهېڅ انسان علم دومره پراخه کېدای نشي چې دهر انسان ضروریات معلوم کړي او دهغه د اصلاح او فلاح لارې ور وښایې، هرڅوک په فطري توګه پېژندګلوي کوي، له دې امله چې د ده پراخ علم نشته نو ځای ځای به خلک وژني او دا به دټول انسانیت دابادی دبهبود لامل شي، له دې امله په یو انسان باندې دټول انسانیت راټولېدنه نا ممکنه او محاله ده.
د دغه اختلاف دختمیدا لپاره بله داسې طریقه هم نشته چې ټول انسانیت را ټول کړي او دیوې ادارې تر چتر لاندې ژوند وکړي اودوی ته غاړه کېږدي او دهغې هرحکم من او عن اومني، کومه اداره به ټول بشریت پردې باندې مجبورکړي چې ځما اطاعت د وکړي، او نه داسې یو قانون جوړه ولی شي چې دهر چا دفطري ضروریاتو د پکې پوره ساتنه شوي وي، او داقانون د دومره بشپړ قانون وي چې هر څوک دیې دزړه له کومې ومني. پایله دا چې دا اختلاف ختم نشو بلکې لازمي ده چې دا اختلاف به وي بلکې لا نور به هم پسي زیات شي، ځکه چې په دې اداره کې چې دکوم قوم خلک زیات وي دهغو نورو لپاره به دا اداره دماشومانو لوبه ښکاري اود هغوی امر به ورته بیهوده خبرې څرګندېږي، ځکه چې هغوی به هرڅه دخپلو ناپوهانو په پوهولو باندې مصرف کوي. نړۍ کې چې څومره نړیوالې ټولنې پر نړیوالو قوانینو او تړونونو باندې جوړې شوي دي دهغوی ټولو دا حالت دی، دنن واضح او تر ټولو څزګند مثال یې نړیواله ټولنه (ملل متحد) دی.
نو! دنني عصر داختلاف دختمولو لپاره هغه څه کول پکاردي چې دالله تعالی نبي محمد صلی الله علیه وسلم کړي دي، دخپل منځي اختلاف له لاسه تیت اوپرکه نړۍ یې را ټوله اوداسې یې سره یوځای کړه چې یونړیوال مثال یې وړاندې کړ، هغه صلی الله علیه وسلم ټولې نړۍ ته داسې وویل:
اې انسانانو! دکوم بشر یا کومې تولنې دمنلو پرځای دهغه ذات حاکمیت ومنئ چاچې ټول بشریت او ټولې ادارې پیدا کړي، څوک چې دزمکې او اسمان پیداکونکی دی او څوک چې (خالق الحب والنوی) ذات دی.هغه ټول انسانان پیداکړي، دهغوی پالنه کوي، هغه د دوی دټولو دژوند او مرګ څښتن دی. هغه دهریو دفطري ضروریاتونه خبردی، هغه هر یو ته روزي ورکوي، هغه لره دنیاده اوهغه لره عقبی ده، او یواځي هغه د نړیوال نظام چلونکی، ساتونکی، منتظم او مدبردی (الاعراف) هغه په حقیقت کې د نړۍ حاکم دی، دهغه دپاچاهي په منلو اودهغه امر ته په غاړه کېښودلو کې بریا اوکامیابي ده.
د رسول الله صلی الله علیه وسلم ( دتوحید بلنه) په ډلو ډلو خلکو ومنله او هغه ته یې غاړه کېښوده، دغه بلنه دمذهبي اختلافونو دختم کولو لپاره تر ټولو ستره نسخه ده. رسول الله صلی الله علیه وسلم دهغه وخت موجود یهودیان او نصاری پر توحید باندې د رایوځای کېدو لپاره را وبلل او دلوی څښتن تعالی په امر یې دوی ته داسې وویل :
اي اهل کتابو! دداسې یوې خبرې په لور راشئ چې زموږ اوستاسې ترمنځ (منل شوي) او یوشان ده، چې الله تعالی څخه پرته بل چاته عبادت مکوئ او الله تعالی سره بل څوک شریک مه جوړوی او زموږ څخه د څوک الله تعالی څخه سوا بل څوک په رب نه مني (ال عمران۶۴) په دې توګه رسول الله صلی الله علیه وسلم دبشریت ترمنځ مذهبي اختلافونو دختمولو کوښښ وکړ، نن ورځ دده صلی الله علیه وسلم دسیرت څخه بشریت ته دا لارښوونه په لاس ورځي چې اې د ادم ځامنو! دهریت او له خدای جل جلاله څخه انکار کول پرېږدی او په وحده لاشریک له باندې ایمان راوړئ، ټول بشریت سره یوځای شئ او دهغه په رسۍ باندې ټېنک سره وتړئ، په دېکې امن،سکون او د زړونو اطمینان دی، له دې نه سوا بل چاته غاړه کېښولو کې زړونوته اطمینان نشي حاصل کېدلی.
په الهي زنځیر له یو او بل سره یوځای شئ او په خپلو منځو کې اختلاف مه کوئ،،.(ال عمران ۱۰۳) دتوحید رسۍ یوه داسې رسۍ ده چې د عربو خپل منځي دوښمنی او وژني یې ختمې کړي ټول یې له یو اوبل سره وروڼه وروڼه کړل او ټولو زړونو ته یې خوښي ور وباښله، کنه نو ټول په ټوله جهنم ته تلونکې ول،الله تعالی فرمایي:
ټول یو ځای شئ دالله تعالی رسۍ کلکه ونیسئ او تیت وپرک کیږی مه، دالله تعالی هغه پیرزوینه دریاده کړئ چې پر تاسو یې کړي ده تاسي یو دبل دښمنان وی هغه ستاسو په زړونو کې مېنه واچوله او دهغه په مهربانی او لورینه تاسې سره وروڼه وروڼه شواست، تاسې دیوې له اوره ډکې کندې پر غاړه ولاړ وی الله ځيني وژغورلی په دغه شان الله تعالی خپلې نښاني تاسي ته څرګنده وي پکار ده چې په دغو نښانو سره تاسي ته دخپلې ژغورنې سمه لاره په نظر در شي (ال عمران ۱۰۳).
رحمة للعالمین فرمایې چې الله تعالی یو قانوني کتاب را لیږلی دی، په هغه کې دهر چا د صلاحیت برابر رعایت شوی دی، په دې قانون باندې عمل کول له مرګ څخه وړاندې او وروسته د دواړو زندګیو دسکون او اطمینان ذریعه ده،، کله چې دنړۍ په هر ګوټ کې په ډلو ډلو انسانانو دغه قانون ته په بیړه غاړه کېښوده، لایحه عمل یې وګرځاوه نو نړۍ د اظطراب څخه د راحت پر لور دبریا قدم وواهه او دسکون ارمان یې پوره شو، دټول عمرپه رنځ اخته ناروغانو ته هغه نسخه په لاس ورغله چې سل په سلوکې ورته پوره ګټمنه او درنځ وروستۍ درملنه شوه، څرنګه چې ډاکټر د دوهمې نسخې په جوړلوکې داولو نسخو د درملو رعایت کوي همدا شان په دې قانون کې هم دپخوانیو هغه قوانینورعایت کړي شوی دی چې له دې قانون څخه وړاندې یې نازل کړي ول، څنګه چې د وروستیو نسخو دجوړښت نه پخوانی نسخې منسوخ کېږي، دا ډول دا قانون وروستۍ نسخه ده او پخوانی نسخې یې منسوخې کړي، او څنګه چې یې له ما څخه وړاندي دهر کتاب سره یو تن د پوهولو لپاره استولي وه دا شان زه هم د دې اخري کتاب سره یې د پوهولو لپاره را لیږلی یم. په دې کتاب اوځما په تفسیر کې دنړۍ لپاره سکون دی، د دي په ذریعه په نړۍ کې امن او امان راځي، کله چې خلکو د رسول الله صلی الله علیه وسلم بلنه ومنله نو نړۍ د سکون ساه واخېسته، مذهبي اختلافات تر ډېره پورې ختم شول، نړیوالو د دغه قانون منل و ازمایل او دا یې دبشریت داطمینان لپاره وروستي نسخه وبلله.
نن ورځ هم درسول الله صلی الله علیه وسلم د بلنې نړیوالتوب ته ضرورت دی، نړۍ دتوحیددبلنې، درسالت او ایمان دبلنې تږی ده! ایا درسول الله صلی الله علیه وسلم دسیرت او بلنې داسې خپلوان څوک شته؟ چې لار ورکي انسانیت په سیده لار روان کړي او په تیت وپرک انسانانو کې دیو خدای دمنلو او دیو پلار د زامنو مفکوره را ژوندی کړي؟.

تبصره پريږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتل شوي تش ځايونه ډک کړئ، *

*